Przedszkole to zupełnie nowy, trudny rozdział w życiu maluchów. Co zrobić, by dziecko jak najłatwiej weszło w przedszkolną rzeczywistość? Kluczowe tu będą jak najlepiej rozwinięte umiejętności społeczne czyli kompetencje, które pozwalają nawiązać pozytywne relacje z otoczeniem. Nabywamy je i modyfikujemy już od najmłodszych lat, najpierw poprzez kontakt z najbliższymi, rodziną, a potem rówieśnikami czy wychowawcami. Im więcej sytuacji maluchy doświadczą w bezpiecznej przestrzeni z rodzicem u boku, tym łatwiej będzie im wchodzić w te coraz trudniejsze, nowe i nieznane, których może być mnóstwo w przedszkolu. Może, ale nie musi jeśli odpowiednio wcześniej rodzice przygotują na to swoje pociechy. I tu z pomocą może przyjść Program Socatots.
Zajęcia Socatots w grupie rówieśników wspólnie z rodzicem mają zasadniczą zaletę – jest na nich rodzic! Czy może być lepszy pomysł na nabywanie przez dziecko umiejętności rozwoju społecznego? Może i może, ale my uważamy że nie ma.
Jakich aspektów rozwoju społecznego można doświadczyć na zajęciach Socatots?
- dla wielu naszych podopiecznych Socatots to pierwsze doświadczenia w kontaktach z grupą rówieśników, a bezpieczeństwo zapewnia obecność rodzica.
- umiejętności współpracy – często trzeba łączyć siły z rodzicem (potem także z innymi uczestnikami), by podołać stawianym przez trenera wyzwaniom. Ale to nie wszystko! Na Socatots zawsze dzieci sprzątają po sobie sprzęt, z którym ćwiczyły, a że przy torze przeszkód jest go ogromnie dużo na sali, to często dzieci same zaczynają łączyć siły żeby wspólnie uporać się z zadaniem, uwielbiamy takie sytuacje.
- zaufania – na początku przygody z Socatots przybicie trenerowi piąteczki na powitanie często jest trudne, jednak z każdymi kolejnymi zajęciami przychodzi to łatwiej, a kulminacją są sytuacje, gdy do pokazania ćwiczenia z trenerem zgłasza się las rąk. Z przyjemnością obserwujemy też sytuacje kiedy pomiędzy naszymi małymi podopiecznymi nawiązują się pierwsze znajomości, a czasem i przyjaźnie.
- przestrzegania norm i zasad panujących w grupie. Mamy indywidualistów, dla których to zadanie początkowo wydaje się nie do osiągnięcia. Systematyczność i praca z każdym treningiem przybliżają jednak do celu.
- rozwijania strefy komunikacyjnej, wzbogacaniu zasobu słownictwa – na początku zajęć zawsze siadamy w kółku i wszyscy mówią swoje imię. U najmłodszych Socatotsów rodzic w tym wyzwaniu jest niezbędny, u starszych pomocny, a u najbardziej doświadczonych niepotrzebny, gdyż dzieci same sobie z tym radzą doskonale. Na koniec zajęć, gdy trener przykleja medal zawsze daje jakieś zadanie czy też pytanie, które trzeba wykonać/odpowiedzieć przed całą grupą. Oczywiście są one dostosowane do wieku i aktualnego rozwoju indywidualnego dzieci, dzięki czemu zawsze udaje się im podołać, a stopniowanie trudności otwiera dzieci, buduje ich odwagę i pewność siebie.
Czy wszystkie dzieci od razu są zachwycone zajęciami Socatots? Większość tak, ale nie wszystkie. Ale… pamiętając o wartościach programu Socatots warto wiedzieć, że przy współpracy z rodzicem sprawiamy, że dzieci, które początkowo są niechętne, zmieniają swoje nastawienie. Dbamy o akceptację i dobre samopoczucie w grupie. Sprawdźcie sami 🙂
Jeśli chcesz zaangażować się w rozwój swojego dziecka pod okiem doświadczonych trenerów –
Socatots jest dla Was – przekonajcie się sami: